A Blitz a második világháború egyetlen csapatszolgálatba állított sugárhajtású bombázógépe volt; mely mérföldkőnek számított a katonai repülés fejlődésében. A típus eredete 1940-ig vezethető vissza, amikor a német légügyi minisztérium (RLM) pályázatot írt ki egy gázturbinás sugárhajtású, gyors felderítő repülőgépre. Nem kevesebb mint 18 terv született, a tervezők két Junkers 004, vagy négy BMW 003 típusú gázturbinával látták volna el gépeiket, de a tervekben szerepelt megoldás felszállást segítő rakétahajtóműre, túlnyomásos pilótafülkére, katapultülésekre, a felszállás után ledobható futóművekre és a leszállás előtt kiengedhető csúszótalpakra is. Négy Ar 234B gépet a Rheine-i Götz különleges alakulat (Sonderkommando Götz) használt 1944 júliusától felderítő feladatokra, október elejétől pedig a géppel felderítéseket végeztek a szövetségesek által megszállt Európa és a Brit-szigetek felett. A ledobható futómű, illetve csúszótalp nehézkes megoldásnak bizonyult a csapatszolgálatban lévő repülőgépeknél. Ezért az Ar 234V-3-ból származó Ar 234A típusú sorozatgépek gyártását leállították az Ar 234B-k javára, melyen a tricikli elrendezésű futómű mindhárom tagja a törzsbe volt behúzható. Ez a megoldás először az Ar 234 V-9-es gépen jelent meg. Az Ar 234B típust felderítő-bombázógépnek szánták bomba-felfüggesztési pontokkal a törzs és a két hajtóműgondola alatt, 500 kg-os teljes bombateherrel számolva. A mintegy húsz darabból álló nullszériát 210 darab Ar 234B-1 felderítő repülőgép (bombák helyett ledobható üzemanyag- tartályokkal) és Ar 234B-2 felderítő-bombázógép követte. A típus 1944 szeptemberében lépett szolgálatba. Az Ar 234B sorozat után már csupán 14 darab Ar 234C épült, ezeken már négy darab 800 kp tolóerejű BMW 109 003 A-1 típusú gázturbina váltotta fel a korábbi hajtóműveket.
TECHNIKAI ADATOK:
-
Hossz: 12,57 m
-
Magasság: 4,26 m
-
Fesztávolság: 14,15 m
-
Hatótáv: 1632 km
-
Személyzet: 1 fő
-
Csúcsmagasság: 10 000 m
-
Szerkezeti tömeg: 5190 kg
-
Felszálló tömeg: 9852 kg
-
Csúcssebesség: 742 km/h
-
Fegyverzet: két 20 mm-es MG 151/20 hátrafelé tüzelő gépágyú hátul a törzsön és 1500 kg bombateher külső felfüggesztési pontokon.
-
Hajtómű: két 900 kp tolóerejű Junkers Jumo 109 004B-1/-2/-3 Orkan gázturbina, és lehetőség két 500 kp tolóerejű Walter HWK 109 500 (R I-202b) segéd-rakétahajtómű felszerelésére.