A Yamato-osztály 3 tervezett egységéből csak kettő készült el, a harmadik hajótestet igazából azért bocsátották vízre, hogy a dokk - maga is félkész állapotban - felszabaduljon. Mivel a Yamato és a Musashi páncélzatát még maguk a japánok is túlzásnak kezdték érezni, a harmadik egység vékonyabb páncéllal rendelkezett. A hajótest a midway-i csatáig elfeledve állt, mikor is felértékelődött. A súlyos hordozó-veszteség arra indította a japánokat, hogy mindent átalakítsanak repülőgépek bázisává, amit csak lehet. Ekkor kapott a tatfedélzete fölé repülőfedélzetet az Ise osztály két csatahajója (Ise és Hyuga), valamint a Mogami osztályú nehézcirkálók megmaradt három egysége. (Mogami, Suzuya, Kumano) A hatalmas, félkész hajótestre is hangárt terveztek nagy hirtelenjében, és a kivitelezés is kapkodósra sikerült. Ez a hajó pusztulásánál fontos tényezővé vált.
A fedélzetre ultraerős páncélzatot szereltek, amely ellenállt minden bombának, amit az amerikai haditengerészet repülőgépei csak rádobhattak. Egyes források szerint a Shinano repülőfedélzete betonnal is végig volt terítve!!! Tornya hatalmas volt, de elrendezésében és külsejében az ugyanebben az időben épülő Taiho tornyát idézte. A kéménye is ugyanolyan, 26 fokban kifelé dőlő, de felfelé mutató, toronyba épített típus volt. A hajó orra nyitott, mint minden más japán hordozónak a Taihót kivéve. A USS Forrestal (CV-59) 1954-es elkészüléséig a Shinano a világ valaha épített legnagyobb hordozójának számított. Igaz, feladatköre egyedi lett: nem hagyományos hordozóként, hanem segédhajóként tervezték bevetni. Az élvonalbeli hordozókat követte volna a csatába, a megsérülő hajók repülőgépeit fogadta, javította, feltöltötte volna, és a raktáraiban tárolt 139 darab szétszerelt repülőgépből pótolta volna a veszteségeket. Saját légiereje mindössze 20 vadászgépből és 20 zuhanóbombázóból állt. Tehát inkább afféle szerviz-hordozónak szánták.
A Shinano mesze nem volt kész, a Tokiói-öbölből Kure kikötője felé indult felszerelésre és befejezésre, amikor a USS Archerfish tengeralattjáró hat torpedót indított a hajó ellen. Ebből négy találta el a Shihanót. A kapkodva készített szegecselések szétnyíltak, a torpedó-elhárító öblök is átszakadtak. Ehhez társult a nem teljesen felszerelt állapot, valamint a gyakorlatlan és tehetetlen legénység, amely a megfelelő parancs kiadása előtt elkezdte elhagyni a hajót. A kísérő rombolók megpróbálták vontatókötélre venni a tehetetlen hordozót, de hatalmas tömegét meg se tudták mozdítani. A Shinano így menthetetlenül elsüllyedt.
TECHNIKAI ADATOK
-
Vízkiszorítás: 72 000 t
-
Hossz: 266 m
-
Szélesség: 40 m
-
Merülés: 10,8 m
-
Hajtómű: 12 Kanpon [kazán], 4 gőzturbina, 4 hajócsavar, 153 000 LE
-
Sebesség: 27 csomó (50 km/h)
-
Hatótávolság: 18 400 km 27 csomós (50 km/h) sebesség mellett
-
Fegyverzet: 16 (8x2) darab 127 mm-es légvédelmi ágyú, 35 darab háromcsövű 25 mm-es légvédelmi gépágyú, 40 darab egycsövű gépágyú, 12 darab 28 csövű, 127 mm-es légvédelmi rakétavető
-
Legénység: 2 400 fő